ریتم آهنگ

رساله لونگینوس، در سِیرِ تکوینِ رمان و منزلتِ خواننده

رساله لونگینوس، در سِیرِ تکوینِ رمان و منزلتِ خواننده

رسالۀ ارزشمندِ “در بابِ شکوهِ سخن” (on the Sublime) مشهور به رسالۀ‌ لونگینوس ( به نامِ نویسندۀ ناشناسِ آن ) نوشتار نقادانۀ ارزشمندی‌ست که نگارش احتمالی آن، به اواسطِ قرنِ نخست میلادی، بازگشته و به زعمِ مترجمِ فارسی آن (رضا سیدحسینی) : می‌توان گفت که این رساله، نتیجه و ماحصلِ مهم‌ترین آثاری‌ ا‌ست که از زمان افلاطون تا قرن اول میلادی، یعنی در مدتِ قریب به پانصدسال، در بابِ سخنوری نوشته شده‌است (نقل از دیباچۀ ترجمۀ فارسیِ رسالۀ لونگینوس: در بابِ شکوهِ سخن، ترجمۀ رضا سیدحسینی / چاپ اول، انتشارات نگاه، ۱۵۶ص) .

 

۴۴ اپیزود  از رسالۀ مذکور، در قرن شانزدهم میلادی در شهرِ بالِ سوییس، کشف و در قرن هفدهمِ میلادی نیز به زبان‌های اروپایی، ترجمه شد. شاخص‌شدنِ این اثر، مقارن با تحوّلاتِ مهمِ ادبیِ قرن‌هجدهمِ شد که همانا قرنِ منتهی به شکل‌گیریِ نهاییِ ژانرِ رمان و گفتمانِ ‌رمان‌محورِ قرن‌نوزدهمِ میلادی بود.

 

به زعمِ نگارندۀ این نوشتار، عوامل و ویژگی‌هایِ درون‌متنی و برون‌متنی متعدّدی وجود داشته که این اثر در قرن هجدهم میلادی، نقشِ مهمی در گذارِ فوق‌الذکر و شکل‌گیری نهایی ژانر رمان، ایفا کرده‌است و همین امر، ضرورتِ بحث و بررسی پیرامونِ دستاوردهایِ این تأمل و بازخوانی را، دوچندان می‌کند.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”